tisdag 22 december 2009

Jag älskar julen!!

Jag har svårt att förstå folk som inte gillar julen. Okej om man har haft tragiska julminnen under barndomen eller så, men har man som jag haft mysiga, harmoniska jular men inte gillar julen i vuxen ålder för att man t.ex. anser att det är ett kommersiellt jippo så förstår jag det inte. Vi måste ha vissa tillfällen på året då vi skämmer bort oss själva och våra nära och kära lite extra! Skulle det inte bli fruktansvärt tråkigt annars?
En del påstår att de inte behöver en speciell dag på året för att ge bort presenter. Jag kanske är lat, men jag behöver det verkligen! När sjutton skulle det annars bli av?
Andra drar upp ekonomiska problem. Det har jag verkligen förståelse för, men det är ingen anledning för att inte gilla julen. Det behöver inte vara dyrt, gör julklapparna och annat själv!

Jag är så glad för att vi i min familj INTE har sagt att "i år skippar vi julklapparna" som verkar vara så populärt i andra familjer när barnen har blivit lite äldre. Och jag kommer ALDRIG säga till mina framtida barn och barnbarn att jag inte vill ha några julklappar! Det tycker jag hör julen till och det är så roligt och mysigt att se vad andra har hittat på till en, och att se vad de tycker om sina paket!

Jag har likväl svårt att förstå mig på de som åker utomlands just över julen. Jag åker gärna till något varmare ställe resten av vintern, men just på julen vill jag ha snö, levande ljus och mörka kvällar, inte sitta på någon playa med en paraplydrink.

3 kommentarer:

Herr Viktor sa...

fy fan, jag hatar julen. Jag tycker t ex det är ett kommersiellt jippo! I min familj köper vi julklappar åt oss själva för att alla ska få exakt det dom vill ha. Så jävla meningslös tradition. Dom flesta av oss tror inte på kristendomen så varför ska vi behålla julen som firar just kristendomens födelse? för mig betyder julen att man gör saker för att man är tvungen till det. köpa julklappar = blä, äta julmat = blä, säga god jul till varenda jävel man möter = blä. Behöver man verkligen ha en ursäkt för att träffa sina nära och kära?

Andrea sa...

Hehe Viktor. Jag skulle inte kalla det ursäkt, men ja, många behöver nog någon speciell händelse som gör att släkt och familj samlas och umgås! Inte för att de inte vill, men för att det ÄR svårt att samla alla! Sen är det ju inte så konstigt att köpa det barnen önskar sig, när det gäller vuxna kanske man mer försöker hitta något personligt! Jag tycker det är jättekul att se vad de andra har köpt till mig och att de har ansträngt sig för att hitta något som ska passa just mig! Jag kan inte säga att jag firar julen pga Jesu födelse, men det har jag aldrig gjort, så det känns inte speciellt konstigt för mig. Sen är det väl jättetrevligt att säga "God jul" till alla och att alla är glada och goa i juletid! ;-)

Unknown sa...

Jag tänkte kommentera bloggen istort men det får hamna här under jul-inlägget :)
Skriv mer! Jag vill läsa mer av dig. Jätteintressant det du har skrivit och jag kan känna igen mig. Jag ser fram emot nästa inlägg OCH länkar hit från min blogg of course! kram på dig//Ida